Nytt respittsystem for breddeseiling i Norge

NorLYS har funnet ut at dagens målesystem for respittseiling, som vi bruker blant annet i TSF ikke er godt nok. Utfordringene kommer i stor grad som følge av at nye båter kommer i stadig kortere serier og med flere individuelle tilpassinger. Gunnar Koch fra Bodø Seilforening har skrevet et innlegg på Seilmagasinet som argumenterer mot å endre systemet til et orc lignende system og som påpeker en del svakheter i dagens ordning. http://seilmagasinet.no/id/39788

Alternativene som vurderes er å enten sammarbeide med det svenske SRS systemet, det danske DH eller å utvikle en egen variant av ORC for breddeseiling. Ekstraordinært årsmøte i NorLYS er  Onsdag 12. desember for å avgjøre dette.

Hvordan synes vi LYS fungerer for oss? Kommenter gjerne saken.

11 thoughts on “Nytt respittsystem for breddeseiling i Norge”

  • Kom i skade for å skrive at saken skulle avgjøres på ekstraordinært årsmøte i dag. Det stemmer ikke. Årsmøtet skal endre lovverket i NorLYS slik at teknisk komite kan ta en beslutning.

    «Årsmøtet i NORLYS skal ikke bestemme hvilken basis for LYS-systemet som skal velges. Det ekstraordinære årsmøtet skal stemme for en lovendring som gjør det mulig å endre nåværende system. Styret vil allikevel på onsdagens møte ta et råd fra årsmøtet om hvilket system som skal innstilles for teknisk komite i NSF for endelig beslutning. Morten bør vel slutte å beskrive en annen beslutningsproses enn den som står i innkallingen og i lovene til NORLYS.» (Sverre Ellingsen i en kommentar på Seilmagasinet.no)

  • Det foregår flere små diskusjoner rundt dette på nett.
    Det artige er at det er mest diskusjon i Sverige rundt Norges valg av system.

    Linker til litt hva som foregår:
    http://www.seilmagasinet.no/id/39795
    http://www.seilmagasinet.no/id/39774

    Her er linker til noen sider med diskusjoner:
    http://baatplassen.no/i/topic/96950-lys-mot-srs-eller-ocr-i-2013/
    http://www.blur.se/2012/12/06/nystart-for-norlys/

    Om vi skal tro de som jobber med valg av system, så er dette klart til 1.april 2013. Sitat:» Jeg regner med at vi skal ha klart et nytt system innen 1. april, sier Per Bøymo i NSFs tekniske komité.»

    Vist det blir en ORC variant vil selv min Bavaria 46C omregnet til NORLYS kunne havne mellom 1.19 og 1.33.
    Farr 30 havner på ca 1.36
    GRAND SOLEIL 40 C 1.30 – 1.35
    DEHLER OPTIMA 101: 1.07-1.16
    Dufour 34: ca 1,24
    ELAN 333: 1.15-1.24
    First Class 8: 1.12-1.20
    Mini 650: 1.11- 1.23

    Så det kan bli mange rare LYS tall i sesongen 2013 for selv lille Tromsø seilklubb, vist valget kommer på ORC-club og ORC-i

  • Da var det vist avgjort internt i NORLYS at det blir ORC

    Sitat fra NORLYS sine sider:
    «Styret i NORLYS har vedtatt å bruke formelverket i ORC som grunnlag for beregning av LYS tall. Vedtaket er oversendt teknisk utvalg i NSF for godkjenning.»

    Dat blir det jo veldig spennende å se hva vi får servert av måletall på båtene våre senere i år.

  • Slik jeg tolker NORLYS sin uttalelse, så er det ORC-club som skal brukes.
    Og her er det båteier som står ansvarlig for målingen, med hjelp av LYSMÅLERE( nå ORC-CLUB målere?).
    Sitat:»Owners are responsible for doing their best to supply correct input information and for asking their Rating Office or local measurer for assistance when in doubt.».

    Det som kan bli artig i ORC, er at hver båt får ett polar diagram, og det er da mulig å bruke forskjellige ORC-LYS tall alt etter om det er lite eller mye vind. Slit at båter som kun går godt i mye vind har et annet og bedre lys i lett vind, og tilsvarende for båter som går godt i lite vind får en fordel i mye vind. Og da kan man konkurere på lik grunnlag vist vinden er stabil over hele regattaen.
    🙂 ser for meg mange gode diskusjoner på LØKTA etter hver regatta. om det var lite eller mye vind 🙂

    Litt om ORC-Club:
    Kilde: http://www.orc.org/cluboverview.htm

    General description

    ORC Club is a simplified rating system which uses the same ORC Velocity Prediction Program (VPP) as ORC International and the same data structure of the International Measurement System (IMS). ORC Club handicaps are compatible with ORC International for scoring races, and ORC Club and ORC International-rated boats may be scored together in the same race, but ORC Club may also be administered as a stand-alone system.

    As the name implies, ORC Club is an economical, simplified handicapping system intended mainly for racing at the club or area level. The measurement input used to produce Club certificates is not as rigorously controlled as that needed for IMS (ORC International?). It is important that owners and administrators understand Club’s objectives, how it achieves these, what Club’s limitations are and what compromises have been made and why. Owners are responsible for doing their best to supply correct input information and for asking their Rating Office or local measurer for assistance when in doubt.

    The power of the VPP enables ORC Club to calculate a yacht’s theoretical speeds for different wind directions and strengths, making it possible to rate the same boat differently in light and heavy winds. From the owners’ and race administrators’ perspective, ORC Club is considerably simplified relative to IMS. It is on a par in this regard with other simplified systems, but does not sacrifice the rating accuracy that is made possible with VPP handicapping. It also offers the Rating Authority and/or race organiser with scoring flexibility that is not available with other simplified systems. And ORC Club scoring can be done with a hand calculator if desired.

    By definition, an ORC Club certificate is produced on the basis of some combination of “measured” and “constructed” measurement input. Minimum measurement inputs may be declared by the owner which eliminates any measurement costs, but may also be recorded by an official measurer. Once the required inputs have been entered and the constructed inputs have been generated by the rating program, the combined set of data will be processed by the VPP in the same way as for IMS (ORC Interantional?) processing and an ORC Club certificate is created. This is possible by using a very large database of all measured boats worldwide. There are thousands of types of boats on ORC Standard Hull list, but also one-offs or non-standard yachts may be calculated by defining hull lines from drawings, picture or other available documents. This is done by the ORC or by the local Rating offices and almost every boat can be rated for ORC Club.

    The ORC Club certificate can be obtained very easily: just fill out an on-line application form. The data will then be processed to the relevant rating office and certificate can be issued in a very short time.

  • Ja daså…:) Men hærregud da. Det blir litt av en jobb på målerne fremover. Og det vil si at ALLE båter får unikt lystall. At alle båtene nå må måles pånytt vil ikke akkurat gjøre det enklere å få med nye båter. Det må da finnes en snitt man kan ta utgangspunkt i + et eventuellt tillegg

  • Tror ikke dette fører til at så mange båter må måle noe ekstra. Bakgrunnen er jo at Norlys ønsker å bruke den eksisterende orc databasen for å kunne bruke dataene til et nytt ettalls respittsystem. Om man legger de standardiserte vindforholdene (4-7 sekundmeter og rund bane) som norlys bruker i dag er det svært små forskjeller mellom norlys og orc. Håvard Ravn Ottesen demonstrerte dette i forrige runde hvor de prøvde å utvikle et nytt system sammen med Sverige.
    Unntaket blant våre båter er nok Farr 30 som nok vil bli vurdert som raskere,

  • OY.OY her skal det bli mange diskusjoner. Synes dette virker uklart, og jeg er ikke sikker på at dette vil fremme en fra før av alt for lav deltagelse. Satser på at bildet blir klarere i god tid før seriestart.
    Trond

  • Da var vi over på NOR rating.
    Ser at jeg har fått en svært rask båt, og andre har fått en sinke.

    NorRating til NORLYS = NR*1,27
    Båt NorR LYS Nytt LYS
    Bavaria 46c 1.058 1,28 1,34
    First 40.7 1.045 1,34 1,32(1.36)
    Elan 333 0.959 1,23 1.21
    Dufour 34 0,984 1,23 1,25
    FIRST CLASS8 0.911 1.16 1.15

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.