Stolt av Tromsø Seilforenings medlemmer!

Tromsø Seilforening arrangerte i helga Karlsøyregatta, en regatta som skulle vise seg å bli en anelse mer utfordrende enn først antatt.

Regattaen ble i år arrangert i to deler, hvor første seilas gikk ut til Nordlenangen lørdag. Returen tilbake til Tromsø var lagt til søndag og været som var varslet var opp mot 13 sekundmeter (25 knop) med økende fra klokken 17 på søndag.

Turen utover

Seilasen utover gikk veldig fint med 6 stødige spinnakere, godt humør på alle båtene. Turen ut ved Grøtnes og ned Ullsfjorden var en rask og flott seilas. Etter ankomst Lyngen Havfiske & Tursenter i Nord Lennangen ble alle deltagerne servert nydelig sjømatsbuffet og tilbud om bading.

Rigger for hardt vær

Etter å ha sjekket værmelding lørdags kveld og tidlig søndag morgen  var det klart for alle at vinden kom til å være hard, men ikke mye mer enn først varslet. Dette tok båtene hensyn til og rigget etter det varslede været. Flere rev ble rigget og alle var klar over at mengden seil måtte reduseres. Starten ble flyttet en time frem for å komme seg til Tromsø før en eventuell vindøkning. Det ble også bestemt at de minste båtene skulle starte en halv time før de store, slik at vi hadde øyekontakt med hverandre over Ullsfjorden.

De små båtene møter kraftig vind

Starten gikk og alle båtene krysset fjorden med glimt av blå himmel og god fart. Vindstyrken gikk litt opp og ned og flere seilskift ble gjennomført på flere av båtene for å seile mest mulig effektivt.  På dette tidspunktet konkurrerte båtene aktivt. De største båtene krysset seg helt opp til Grøtnes og inn Grøtsundet mot Tromsø. To av de mindre båtene kom opp til punktet hvor Grøtsundet og Ullsfjorden møtes litt senere enn de store båtene og ble møtt av vind på om lag 20 sekundmeter og veldig urolig hav. Fallvinder ned fra Durmålstinden kastet tydelig opp sjøen og det ble målt 26 sekundmeter vind (ca 50 knop).

På dette tidspunktet brøt begge disse båtene seilasen.

Det viste seg å være umulig å krysse inn i Grøtsundet og det ble gjort forsøk på å nå nødhavn litt lengre sør i Ullsfjorden, men måtte gis opp på grunn av for sterk vind. Videre ble nødhavner lokalisert og både Sør Lennangen og  retur til Nord Lennangen ble vurdert av begge disse båtene. Den ene båten ringte til værvarslingen for Nord-Norge for å få utdypende råd om været og fikk tilbakemelding om at vi kunne vente oss ytterligere vindøkning. Samtidig ble det ringt til 112 og varslet at vi var i god behold og informerte om utfordinger med motor og mengden vind som medførte at man ikke hadde fremdrift og dermed ingen styring.

112 fikk Bodø Radio til å kontakte den ene båten, og Bodø Radio hadde samtidig gjort et anrop til en fiskebåt som skulle gå ut å ligge i beredskap i påvente av Reningsskøyta Gideon som var scramblet. Gideons antatte ankomst til seilbåtene var ca. 50 minutter etterendt samtale. GPS-posisjoner var oppgitt på riktig vis og bekreftet.

Vi fikk god tilbakemelding fra Gideon og fiskebåten, samt bekreftelse på at Gideon var på vei. Det ble også bekreftet Gideon kunne taue to seilbåter. Likevel ble det etter en stund gitt melding fra Gideon om at også et kystvaktskip skulle komme til oppgitt posisjon og taue den andre seilbåten.

Tauing av seilbåt opp mot Oldervik

Selve tauingen ble gjort opp mot Oldervika, nødhavnen som ble forsøkt for seil, og de 7,5 nautiske milene tok ca 3 timer. På dette strekket ble det igjen målt vinder opp mot 26 sekundmeter(50 knop)

Også kraftig vind for de store båtene

De store båtene som var kommet seg godt inn i sundet møtte også betydelig mer vind enn det var varslet og hadde store utfordringer. Ved ett punkt ved Tønsnesområdet mistet tre av båtene VHF dekning og båtene måtte hjelpe hverandre.  3 nye båter måtte bryte i dette området. Kystvaktskipets lettbåt hadde en kort samtale med den ene båten uten at de trengte assistanse. Kystvaktskipet holdt seg i nærheten på grunn av den uavklarte situasjonen. Alle disse tre kom seg i havn for egen maskin men med skader på seil. Disse båtene har notert ca 30 sekundmeter vind (57 knop)

Alle seilerene på disse bildene har på seg redningsvest, og sikkerhetsline til båten. Slik ser 40-50 knop vind ut på fjorden utenfor Tromsø. Bildene er tatt i forbindelse med overlevering av olje til motor som hadde blitt skadet under seilasen

Den siste båten som fortsatt var under sterkt reduserte seil startet opp motor og oppdaget mangel på kjøling. I nevnte vind repareres motor under seil og er eneste båt som returnerer uten bruk av motor.

Fia, for seil opp mot Tromsø

Stolt av forening og medlemmer

Som stolt formann i Tromsø Seilforening kan jeg med trygghet si at de båtene som deltok i Karlsøyregattaen 2012 har vist stor sjømannskunnskap og handlet rett i alle situasjoner som har oppstått. Som forening tok vi felles avgjørelse om start, rutevalg og hvordan vi skulle seile over Ullsfjorden. Vi rigget båtene for hardt vær og tok de forhåndsreglene vi kunne ta med bakgrunn i været som var varslet. 4 båter kom tilbake til Tromsø uten assistanse, men 1 båt hadde varslet beredskap i tilfelle. De siste to båtene ble tauet til nødhavn i Oldervika, av ekstremt dyktig personell, som opptrådte rolig og behersket. Når forholdene hadde stabilisert seg fikk alle båtene varslet hverandre slik at alle visste at alle var ok. Alle båtene hjalp hverandre og som forening og deltagere har vi stått sammen når det var nødvendig

En båt hadde også med seg en nybegynner på denne regattaen, som akkurat nylig hadde gjennomført  seilkurs i regi av TSF. Nybegynneren som tidligere kun hadde vært ute i turseiling i pent vær, sier følgene om søndagens seilas til Tromsø, som skulle vise seg å ende i Oldervika:

«Jeg opplevede det som en trygg opplevelse og fikk aldri panikk.»

«Skipperen var glimrende og hadde kunnskaper om hva som skulle gjøres. Han holdt roen og viste ingen usikkerhet som gjorde at jeg kunne føle meg redd. Dette kom til å gå bra. Og etter 2 timer med standby og ingen fremdrift, og etter forsøk på å gå med motor be hjelp påkalt.»

«Slepinga gikk litt hardt for seg, for da var været og bølgene verst, og det føltes som i det uendelige. Jeg hadde 2 flybilletter til Oslo, men valgte å seile Karlsøyregatta med TSF istedenfor, når tilbudet om å delta på en av båtene kom, og ville i dag ikke vært opplevelsen foruten!»

Til slutt vil vi takke alle som var med på å assistere, taue, stå i beredskap og hjelpe oss, og en spesiell takk til kystvaktskipet og redningsskøyta Guideon

 

Christian Riksheim Sæther

Formann Tromsø Seilforening

2 thoughts on “Stolt av Tromsø Seilforenings medlemmer!”

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.