Entype Regattabåter…. Hva skal en velge?

Hjem Forum Tromsø Seilforenings Forum Entype Regattabåter…. Hva skal en velge?

Viser 7 innlegg - 1 til 7 (av totalt 7)
  • Forfatter
    Innlegg
  • #2478
    aa-tombruker
    Medlem

    Dette er et tema som har vært diskutert flere ganger i seilforeninga og det er nok enda flere meninger om dette. Det nærmeste vi har vært er antakeligvis 2 stk Elan 333 (Ada og Timeout), og Cumulusene (Streif og Falcon) Det er jo flere Fenixer i omløp her nordpå, men ikke mange av disse seiler like aktivt som Jørgen.

    De som har øynene med seg, ser båtene nevnt i denne posten er hovedsaklig turbåter (Beklager Trond..:-P ) Men vi bor jo der vi bor og det er langt mellom hvert ness og regattaer utenbys. Derfor er det trivselsmessig flott å seile regatta med turbåter i vårt farvann. Komfort til og fra tirsdagsregattaene er for min del helt nødvendig. OG med et par unntak er det bare turbåter som faktisk deltar på regattaene. Det å seile en Farr 30 til vestfjordseilasen er nemlig en helt annen opplevelse enn samme distanse i en Bavaria 36.

    Håper alle er med meg så langt

    MEN

    Jeg personlig vil egentlig ha en raskere båt og jeg er ikke lagd av penger. Jeg deler gjerne en båt med noen, men hvilken båt skal en kjøpe?

    Mine Kriterier/ Ønsker:

    • Max 30 fot
    • Gjerne trailbar og enkel masterigging, Enklere transport til regatter utenbys (Max vekt 2 tonn)
    • Sjøsetting fra tilhenger (er dette mulig? Senkekjøl er vel et must)
    • Gjerne nyere modell (2000 –>)
    • Ca 250 000,-
    • Hovedsaklig til bruk i Tromsø og eventuelt litt utenbys

    Så kommer selve poenget! Jeg vil gjerne kjøpe en båt slik at jeg kan seile entype mot andre like båter. Så jeg vil gjerne velge en båt som er interessant for andre også. Prismessig og utfordringsmessig. Vil ikke velge en type som fort blir gammel og uinteressant.

    Har tenkt voldsomt på Melges 24, for jeg synes Farr 30 blir for dyrt og for hissig for mine ferdigheter. Melges 24 har vært forsøkt før i Tromsø, og jeg vil gjerne ha svar på hvorfor det ikke ble noe mer av det. Det finnes tidvis mange til salgs og det er en klasse hvor det finnes mye kunnskap i Norge.

    Christian

    #2485
    Christian Palmer
    Gjest

    Hei, dette er jo en klassisk diskusjon for å si det slik. Jeg er melgesseiler i Trondhjems Seilforening, men skal prøve å holde meg så nøytral som jeg klarer i forhold til båter

    I Trondheim har vi nå kommet i den unike situasjonen at vi har to gode en-type klasser, melges (7 stk) og J80 (8 stk). Det viser seg at båtene er såpass forskjellig på en del punkter at man de fint ko-eksisterer i foreningen fordi de appellerer til litt forskjellige seilere og seiling.

    Melges24

    Melges er den sprekere båten. Den er enklere trailbar, totalvekt på henger m båt ca 1500 kg og kan om nødvendig slippsettes (senkekjøl). Båten har en veldig sterk klasse i Norge, Norden og resten av Europa/Verden. 56 lag på den nasjonale rankingen til Melges Norway i 2011.

    Det er en kompromissløs regattabåt i forhold til BANESEILING, her tror jeg knapt det finnes noe morsommere og bedre å seile, i plan på mellom 15 – 20 knop mot bunnmerket er en uslåelig opplevelse som blir vanlig med en melges. Men kompromissløsheten gjør at båten ikke er egnet til tur eller seiling med lite mannskap (mindre enn 4). Båten er først og fremst et regattaredskap, og blant dem verdens beste redskap.

    Melgesen liker best å stå på land ved siden av kran, den er ikke direkte glad i bunnstoff eller smøring. Riggen er enkel å rigge opp og ned og kan gjøres av to mann for hånd. Riggen er også slik at det er litt for og etterarbeid når man seiler, det kreves at man får et forhold til å trimme/skru rigg, samt at det er en liten prosess i forhold til å ta av og på fokk før og etter bruk. Vedlikehold er det lite av på båten, båtene er bygd sterkt, det er over hode ingen innredning, ikke elektronikk å snakke om, enkel påhengsmotor. Det går stort sett i vask, polering og utskiftning av løpende og stående rigg i passende intervaller, bunnstoff har vi jo ikke, og om vinteren kjører vi bare båten inn i garasje.

    J80

    J80’en har en litt annen følelse enn melgesen, begge båtene har omtrent likt seilplan i utforming og størrelse. Vannlinjelengden er eksakt lik, men en J80 veier ca 650 kg mer enn melgesen. Kjølen er fast og gjør at båten må sjøsettes med kran fra henger, men er fullt trailbar denne også. Rigging er litt mer omstendelig med to salinger og tung aluminiumsmast, krever kran.

    Seilmessig blir J80 litt mer rolig i responsen, farten er omtrent lik, men akselerasjonen er mye roligere, melgesen er i plan en del før og oftere. Seilmessig gjør J80’en det godt på at den har et bredere bruksområde. Den føles rett og slett litt mer robust i sjøen (melgesen er jo en forvokst jolle). Den kan seiles shorthanded og på tur med venner og familie uten problemer, båten må ikke ri’s og krenger kun moderat, melgesen må ha 300 kg på rekka minst uansett forhold. J80’en egner seg også bedre til distanse da den har en liten innredning, er tørr og har revemuligheter.

    Vedlikeholdet på båtene er temmelig likt, J80 har jo bunnstoff aspektet, ofte litt elektronikk og en eventuell utfordring med båtplass.

    Det som uansett kanskje er mest interessant og se på er hvordan vi har klart å få diss to entypemiljøene til å vokse. Man satt lenge på klubbhuset for å diskutere klasse uten at man kom noen særlig vei.

    Jeg tror begge klassene har vokst opp som følge av én engasjert seiler har kjøpt seg den første båten, en båt som appellerte i foreningen og har vist denne og seg selv frem i miljøet til foreningen. Fysisk demonstrasjon og akterutseiling fjerner som regel tvilen hos folk 🙂

    Helgen 5. og 6. mai er det en-type regatta (j80 og melges) i Trondhiem dere må gjerne komme ned å se hvordan båtene virker og prate med seilerne. Kanskje prøveseile på kvelden om dere vil.

    Ta gjerne kontakt med meg om det er noe mer dere vil prate om

    Hilsen

    Christian Palmer

    palmer |æt| stud . ntnu . no

    #2561
    aa-tombruker
    Medlem

    Hei Christian

    Først og fremst takk for at du svarte, deretter takker jeg for et meget utfyllende svar.

    Jeg har også kokt det ned til at det nok står mellom Melges 24 og J/80, og personlig heller jeg mest til Melgesen. Vi seiler mest innaskjærs her oppe så jeg ser ikke etter noen havseiler. Jeg er på jakt etter mest mulig seiling på kortest tid og allerhelst en planende båt med rask respons. Føler igjen at Melgesen er mest treffende for meg…

    Hvor stor påhengsmotor har dere på Melgesene, og hvilken fart kan dere oppnå kun for motor?

    Hvordan er det å seile short i den? Vi er som regel bare 2 eller 3 ombord.

    Christian

    #2562
    Vegard Danielsen
    Gjest

    Fin info om begge båtene.

    Jeg mener at J/80 ville vært mest aktuelt i vårt farvann. Grunner dette med at vi har diverse regattaer som går utenomskjærs. Andenes hekkingen, Karlsøyregattaen mulige samlinger ute ved Sommarøy. Som Mr. Palmer skriver så er J/80én en stødigere båt som ikke har behov for ett stort mannskap, men Melgesen trenger 300 kilo på rekka til en hver tid. Komforen i en J/80 er også mye bedre og det er jo viktig her oppe hvor det ofte snør på 17.mai.

    Legger ved en link fra Youtube av J/80: http://www.youtube.com/watch?v=C4iVqN1MUQs

    Vegard

    #2563
    aa-tombruker
    Medlem

    Ser at J/80 antakeligvis er et godt valg, men har en følelse av at J/80 er «mindre hot» og dermed mindre interessant å bygge en enytpe klasse på. Det hadde vært supert å høre fra flere i foreninga, hva de tenker om disse klassene.
    Ønsket er å tenke langsiktig og få flere med på å starte en klasse. I så måte er kanskje J/80 igjen det beste valget med tanke på våre forhold.
    -Vanskelig dette!

    #2566
    Anonym
    Ikke aktiv
    #2568
    Eskil Skoglund
    Gjest

    Hei alle,

    Slenger meg på som J/80 eier og entusiast, og skal forsøke å fortelle hvorfor J/80 ble en «hot» entype i Trondheim – og jeg kan vel ikke annet enn å anbefale at dere enten går for J/80 eller for Melges 24…
    Dette sett ut fra økonomisk perspektiv, tilgjengelighet på båter og ikke minst at det er moderne, raske, moderne og lærerike båter.

    Kommersielt sett, når det gjelder J80 er det mange som kjøper båter fra Sverige, over halvparten av båtene i TSF ble kjøpt fra Sverige, men også i Norge er det til stadighet tilgjengelige båter.
    J/80 er normalt sett priset lavere, med tilsvarende utstyr / tilstand – båten har en moderne utforming og seilrigg.. Båten kan vel ikke kategoriseres som turbåt, men den har i det minste noe plass under dekk, med både stikk-køyer og forpigg – og egner seg fint til shorthanded seilas hvor jeg flere ganger har vært alene og/eller hatt med ungene på seilturer.

    Når det gjelder seilegenskapene så er J80 en meget lettseilt og fleksibel seilbåt, som samtidig går meget bra, vel og merke ikke like «rå» som Melges 24, men desto mer anvendelig sett i forhold til sikkerhetsklassifisering og «shorthanded» seilas. Jeg har som nevnt selv flere ganger vært ute singlehanded i fin vind og enkelt håndtert båten med full seilføring – i «shorthanded» seilas er stort sett alltid J/80 langt oppe (øverst) på resultatlistene, det samme ser vi på langdistanseregatta. Seiler vi lys mot Melges 24 på baneseilas (lys: Melges 24 1,27 mot J/80 1,19) taper vi som regel, selv om vi av og til slumper til og slår dem.. 🙂
    Revemulighet og rullefokk gjør båten anvendelig også i sterk vind, i Trondheim har båtene vært prøvd i storm styrke og overlevd/gjennomført.

    Uansett, det er to flott båttyper med litt forskjellig karakteristikk, selv mener jeg at J/80 gir mest for pengene, er mest fleksibel, i tillegg til å være morsom og lærerik – er det «pure joy» som står i fokus, så ser Melges uten tvil ut som et bra valg.

    Godt valg 🙂

    mvh, Eskil
    (medeier J/80 – Team Miraculix J)

Viser 7 innlegg - 1 til 7 (av totalt 7)
  • Du må være innlogget for å svare på dette emnet.